top of page
Keresés
  • Judit Szatmári

Mi az a kiégés? Mit kezdjünk vele?

Frissítve: 2023. ápr. 4.

Melyik gyufaszál vagy most Te?

Manapság van még olyan ember a munkaerő piacon, aki nem élte át vagy akár csak egy kicsit nem volt legalább egyszer érintett a KIÉGÉS-ben? (...)









*A kiégés/burnout kifejezés alatt végig arra a szakaszára és szintjére gondolok, amellyel coachingban foglalkozunk. Az orvosi értelemben vett kiégéssel - mint betegség - nem foglalkozom. Az ilyen eseteket tovább irányítom a megfelelő szakterületre.

A kiégés életünk több területén is felbukkanhat. Nézzük általánosságban a 2 nagy életterületünket: MAGÁNÉLET & MUNKA. Akár külön-külön, akár egyszerre is érezheted a fásultságot ezen a 2 területen. Az biztos, hogy ha valamelyiknél elindul a folyamat, akkor az egy idő után hatással lesz a másik területre is. Erre sokan gondolhatják és sokszor hallom én is munkám során, hogy "ááá....ez nálam nem fordulhat elő, mert én külön választom a munkát és a magánéletet..." Ez nagyon szép gondolat, de valójában kevésbé működik így a való életben. Ennek egyszerű oka van, mert az életünk, az Énünk nem csak munka vagy csak magánélet. Hosszú távon biztosan nem különválasztható, hiszen 1 Énünk van és ugyanaz az Énünk éli meg a magánéletet és a munkát is. Tehát egy életünk van, ami mindennel együtt kerek egész. Ugyanarra az Énre gyakorol hatást életünk minden területe. Tehát ha valahol gond van, akkor az Énünknek van gondja és az egy idő után mindegy, hogy a munkában vagy a magánéletben, mert ha az Énünk nincs jól, akkor sehol nem lesz jól. Ez a szemlélet a megoldás keresésnél is fontos, mert nem érdemes csak az egyik területre fókuszálni és úgy keresni a megoldást. A megoldást az Énből kiindulva kell keresni és az bármely életterületünket érintheti. Ilyenkor az adott személyt (az Énünket) teljes egészében érdemes vizsgálni, felmérni.

Mit tehetünk? - Egy kis helyzetértékelés, önvizsgálat


A problémánt forrásának feltárásában a szerepeink vizsgálata segíthet. Előfordulhat, hogy nem látszik elsőre, hogy honnan ered a diszkomfort érzetünk, csak úgy általánosságban érezzük, hogy elegünk van. Ilyenkor érdemes végig venni, hogy jelenleg milyen szerepeket töltünk be és azok mennyire szolgálnak minket, mennyire érezzük azokban jól magunkat. A skálázás sokat segíthet az értékelésben. Például értékeljük 1-10-es skálán a szerepeinket. Vajon adnak annyit, amennyit mi teszünk bele. Gondolhatunk itt időre, energiára, munkára, érzelmi töltöttségre. A leggyakoribb szerepeink: nő/férfi, anya/apa, nagymama/nagypapa, gyerek, testvér, barát, feleség/férj/társ, kolléga, háztartásvezető (szakács, takarítónő...), szakmából/munkából eredő szerepünk, diák... Ezek főleg a főszerepek, de ezeken kivül lehetnek a hobbiból eredő szerepek (kertész, motoros, horgász, futó, sportoló...) vagy akár a személyiségünkből eredő (lelki szemeteszsák, tanácsadó, hangulatfelelős, mindent megoldó...).
Sokat segít, ha rálátunk azokra a szerepeinkre, amiket nem tudunk jól működtetni, mert nem adnak vissza annyit, amennyit beleteszünk. Ilyenkor jöhet egy kis újra tervezés. ​

A kiégés kezdeti szakaszának tünetei:

- fáradság, kialvatlanság
- demotiváltság
- érdektelenség a munka iránt
- ingerültség
- teljesítmény csökkenése

Munkában:

- nincs kedved bemenni
- utálod a hétfőket
- már a kollégákhoz sincs kedved
- nem lelkesít semmi a munkahelyeden
- úgy érzed mindenki ellened van
- nem látod értelmét annak, amit csinálsz
- nem érzed magad hasznosnak és értékesnek
- csökken a teljesítményed
- romlik az általános munkamorálod
- szétszórttá és pontatlanná válsz
- egyre zárkózottabb vagy és ingerlékeny

Ilyenkor elgondolkozunk rajta, hogy lehet váltani kellene és persze könnyen okoljuk a környezetünket, a kollégákat vagy épp a vezetőnket a szorult helyzetünk miatt.

Ha érzed, hogy valami már egy ideje nincs rendben a munkádban, de nem tudod, mit lépj, akkor érdemes külső segítséget kérni. Ez lehet egy szakember, de egy ismerős, egy barát, egy családtag is. A lényeg, hogy kezdj el beszélni valakivel a helyzetedről, az érzéseidről. Egy külső szemlélő mindig meglát olyat is a sztoriban, amit mi abból a helyzetből nem. Új ötletet, új látásmódot, egy tapasztalatot is nyerhetünk egy őszinte beszélgetéssel.

Hogyan segít ebben a Karrier és Life Coaching?


Amikor rossz passzban vagy - és a kiégés elég rossz passznak nevezhető -, nehezebben látjuk meg a kiutat, nem látjuk a fától az erdőt és nem jól pozícionáljuk magunkat sem. Ilyenkor általában sorra jönnek a gondok és a nehézségek, mint egy spirál. Könnyű belefolyni és nehéz kijutni.

Egy karrier és life coaching sok mindenre adhat választ, ha nyitott vagy az új perspektívákra, mert ugye ugyanazzal a gondolkodásmóddal nem lehet megoldani a problémát, mint amivel létrehoztad - Einstein gondolata, nem szó szerint idézve.

Gyors és hatékony megoldást jelent, ha továbbra is Te irányítanád az életed.

1. megerősít az önismeretedben 2. önbizalmat és magabiztosságot épít 3. új célokat mutat 4. felismered a lehetőségeid 5. támogat a döntésben 6. hosszútávon és tartósan fejleszt Ezek által képes leszel felmérni a jelenlegi helyzeted, megtalálni benne önmagad vagy meglátni a kiutat. Bármilyen döntésre is jutsz, a lényeg, hogy minden adott lesz, hogy saját erőforrásból megold. Ez önmagában is hatalmas siker a kihívás mellett, ami további erőt ad a céljaidhoz.



Szatmári Judit
Coach

112 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése

Yorumlar


Post: Blog2_Post
bottom of page