Az élet legfontosabb döntései közé tartozik a továbbtanulás kérdése, amely nem csupán a jövőbeli karriert, hanem a gyermekek személyes fejlődését is befolyásolja. Szülőként kulcsszereplők vagyunk ebben a folyamatban, hiszen jövőbeli sikerüket sok esetben mi segíthetjük elő.
Közben ne felejtsük el, hogy nagyon megváltozott a világ, a rendszer, az egész működés azóta, hogy mi voltunk diákok és ilyen helyzetben. Tudom, sokszor mondjuk, hogy „Persze a mi időnkben...” Mi is felnőttünk valahogy...” Nekem sem segítettek, megoldottam...” Valószínűleg majd a mi gyerekeink is hasonló szállóigéket fognak mondogatni az unokáinknak. Ez tekinthető generációs hagyománynak.
A hangsúly a „megváltozott” jelentésén van. Nézzük meg, mi is változott! Mik a tények?
1. Az ugrásszerű technológiai fejlődéssel megjelentek az online tanulási platformok és az okoseszközök nélkülözhetetlensége.
Az internet és a digitális platformok elterjedése lehetővé tette az online kurzusok és webináriumok népszerűségét, így a diákok könnyen hozzáférhetnek különböző forrásokhoz.
A mobiltelefonok és más okoseszközök használata pedig megváltoztatta a tanulási szokásokat is, az interakciókat, a közösségépítést, a kapcsolatok alakítását és fenntartását más szintre emelte, valamint az oktatás elérhetőségét bővítette. A közösségi média egyéb veszélyforrásaira most nem térnék ki, mert nem ez az írásom célja.
2. Információszerzésben is nagy változást hozott mindez.
Az információkhoz való hozzáférés sokkal egyszerűbb, gyorsabb és könnyebb mindenkinek szinte bármilyen témában, mivel az interneten azonnal elérhetőek a tudományos cikkek, könyvek és tanulmányok, összehasonlítva a régebbi könyvtári kutatásokkal. A túl sok információ is nagy veszélyt rejt, mert azt tudni kell feldolgozni és szelektálni is és már kisdiák korban. Ez növeli a diákok bizonytalanságát.
3. A pályaorientáció is megváltozott, maga a fogalom is. Egy korábbi generáció esetében ez nem volt annyira benne a köztudatban, most jelentősége és fontos szerepe lett.
A pályaorientációs programok korábban legfeljebb a középiskolára korlátozódtak, ma már egyre inkább elérhetőek és szükségesek az általános iskolákban is. A fiatalok számára széleskörű pályák és karrierlehetőségek állnak rendelkezésre, amelyek közül sok új területen (pl. IT, zöld gazdaság) jött létre és szinte napról napra szűnnek meg vagy jönnek létre új szakmák. Nagyon bonyolult lett ezt átlátni és nehéz a sok információt átszűrni, hogy a diákok meglássák benne a saját lehetőségeiket és útjukat. Ehhez bizony szakember kell. Tulajdonképpen erről szól a pályaorientációs coaching.
4. Mindezek hatására megjelent az igény egy újfajta/másfajta oktatási/tanulási metódusra is.
A hagyományos, frontális oktatás hatékonysága egyre csökken (habár még mindig ez van nagyobb részt!) a hangsúly inkább az aktív tanulásra, projektmunkákra és csoportos feladatokra szükséges helyezni, ha sikeres diákokat szeretnénk látni.
Pont ezért a diákok számára egyre elérhetőbbé válnak a személyre szabott tanulási megoldások, amelyek figyelembe veszik az egyéni igényeket és fejlődési ütemet. Ilyenek a magán vagy alapítványi iskolák, a különórák vagy felkészítő kurzusok, és egyre népszerűbbek a tanulási módszertannal foglalkozó szakértők is.
5. A társadalmi és környezeti tudatosság is nagy változáson esik át.
A fenntarthatóság és a globális gondolkodás, mint fogalom, mint folyamat ott van a diákok életében, beépült az oktatási rendszerbe is. A környezeti kérdések és a környezettudatosság már sokakat foglalkoztat és jogosan. Az információáramlás és a kapcsolatok globálissá válása révén a diákok szélesebb perspektívából láthatják a világot és a karrier lehetőségeket. Ez igen korán felelősséget ad a kezükbe.
6. A stressz és a mentális egészség központi kérdéssé vált.
A mai diákok sokkal nagyobb nyomásnak vannak kitéve a tanulmányi eredmények, a társadalmi elvárások, korai versenyhelyzetek, a média és a jövőbeli karrierek miatt, ami a mentális egészség fenntartását nehezebbé teheti. Pont ezért megnőtt az igény a mentális egészség, támogatási rendszerek és tanácsadási lehetőségekre. A pályaorientációs coaching ezt is szolgálja.
Ezek a változások igenis elég jelentősek ahhoz, hogy a mostani Szülők egészen más és egy új attitűddel támogassák a gyerekeiket a fiatalkori döntéseikben. Teljesen más az, ahogyan a diákok megélik a tanulást, a teljesítménykényszert, a jövőbeli karrierjükre való felkészülést, és az életvezetéssel kapcsolatos döntéseiket.
Tehát nagyon is jogos a kérdés sok szülőben: Mit tehetünk, hogyan tudjuk támogatni a továbbtanulási kérdésekben, döntésekben a gyerekeinket?
A megoldás! Vegyül fel Mi is a megfelelő ritmust és hagyjuk az elcsépelt „a mi időnkben...” című kifogásokat.
Összegyűjtöttem 4 fő csoportba, hogy mik lehetnek a legfontosabb tényezők, mivel segíthetjük a gyerekeinket, a diákokat, akár szülőként, akár szakemberként.
Kommunikáció és Támogatás
A nyílt és őszinte kommunikáció elengedhetetlen. Alakítsunk ki olyan biztonságos teret a diákok számára, ahol szabadon megoszthatja gondolatait, érzéseit és a félelmeit is a továbbtanulással kapcsolatban.
A nyitott kérdések segíthetnek irányítani a beszélgetést és lehetőséget adnak arra, hogy megismerjük a beszélgetőpartnerünket.
Azt vallom, hogy a diákoknak nem tanácsra van szükségük, hanem olyan támogatásra, amivel eszközt adunk a kezükbe, hogy önállóan tudjanak gondolkozni, információkat gyűjteni és döntést hozni. A túlirányítás és a túlféltés itt óriási hiba lehet.
Ösztönözzük őket arra, hogy átgondolják a döntéseiket. Ehhez a legegyszerűbb technika, ha nyitott kérdéseket teszünk fel. A nyitott kérdések segítenek abban, hogy felszínre jöjjenek a valódi gondolatokat.
Példa kérdések:
„Mi vonz téged a XX szakmában?”
„Mi miatt jó neked a kiszemelt iskola?”
„Mit szeretsz most csinálni a legjobban?”
„Hogyan szeretnél élni felnőttként?”
Érdeklődés és Erősségek felfedezése
Manapság az önismeret elősegítésére már nagyon sok azonnali, ingyenes kérdőív és teszt elérhető az interneten. Ugyanígy pályaorientáció témakörében is. Ezek segítenek felismerni, meglátni és megfogalmazni az erősségeket, érdeklődési köröket. Azt itt fontos leszögeznem, hogy ezek az online önismereti kérdőívek nem helyettesítik egy szakember segítségét, mert ezek sablonosak, nem személyre szabottak és nem szabad őket teljesen igaznak vélni, inkább irányadóak és tájékozódást segítőek.
A fiatalkor a kísérletezésről szól és az önismeretnek is ez az egyik bevált eszköze (bármilyen korban). Erre nyugodtan bátorítsuk a diákokat, gondolok itt különböző szakkörökre, önkéntes programokra, sportágakra, extra szerepvállalásra az iskolai diákéletben, mert ezek sokat jelentenek a személyiségük fejlődésében.
Információ gyűjtése és elemzése
Érdemes közösen feltérképezni a lehetséges iskolákat továbbtanulási lehetőségeket. Erre is számtalan lehetőség nyílik ma már, ha valaki tájékozódni szeretne. Ilyenek például a nyílt napok, karrier expok, pályaválasztási rendezvények. Nem csak a tények gyűjtése a fontos, hanem hogy személyes benyomást és élményt, tapasztalatot is szerezzünk. Nagyon izgalmas rendezvények vannak, használja ki mindenki ezeket. Arról nem is beszélve, hogy a személyes részvétel lehetőséget ad a kérdezésre és a kapcsolatok építésére is.
Hosszú távú gondolkodás és Reális célok
Itt két kulcs fogalmat emelnék ki. Ha csak ezt a két szót megjegyzed ebből az egész írásból, már nyertél.
CÉL és RUGALMASSÁG
Már nagyon fiatal kortól kezdve fontosak a célok és ez nem vicc. Nyilván nem olyan szinten és minőségben vannak ezek, mint pl felnőtt korban egy karriercél, de a maga korához képest igenis nagyon komoly. A gyerek/diák is céltalan és elveszett, ha nincs semmi célja, csak úgy van a nagy világban. A célok kapaszkodók. Legyenek kis álmai, tervei, hogy mit szeretne elérni. Tudja elhelyezni magát a világba, legyen neki is szerepe, legyen értelme, vagyis célja minden napjának. Ezzel egyébként számos tini és kisfelnőttkori pszichés probléma megelőzhető, mint például a depresszió. (Bizony, sajnos, ez nem csak a felnőttek körében hódít.)
A rugalmasság a másik fegyverünk, hogy életképesek legyünk a mai világban (diák, felnőtt egyaránt). A világ mostmár tényleg gyorsan változik, a szakmák is és mi magunk is. Ezért nagyon fontos, hogy nem szabad csak azért ragaszkodni valamihez, egy korábbi tervünkhöz, mert anno eldöntöttük, mert akkor jó ötletnek tűnt.
Az, hogy egy fiatal most miben gondolkodik, nem jelenti azt, hogy ez örökké így marad. Sőt! Biztassuk, hogy ne féljen a váltástól, amennyiben az új irány vonzóbb lehetőség számára. A változásokat merjük generálni is, a megújulási képesség ma már egy kincs.
A szülői támogatás és az együttműködés hosszú távon nagyban hozzájárul a gyermekek sikeréhez és boldogságához.
Ha érdekel a pályaorientációs coaching, akkor várlak szeretettel! (7. osztályos kortól várom a diákokat egyéni, online konzultációkra!)